مجموعه مدیر دام:‌ دارای گواهینامه‌های معتبر مرتبط با دام، طیور، آبزیان و حشرات، مشاوره و راهنمائی در طرح‌های کسب‌و‌کار

۰۹۱۹۳۷۳۳۲۱۱

مشاوره دام، طیور، آبزیان و حشرات
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کنترل پنومونی در گوساله

پنومونی بعد از اسهال دومين بيماری است كه سلامتی گوساله‌ها را تهديد می‌كند. گوساله‌های شيری به صورت محتمل از اين بيماری در هر سنی رنج می‌برند. اين بيماری خود را به صورت مزمن، پنومونی سرفه، يا به صورت حاد، پنومونی منطقه‌ای گوساله آشكار می‌سازد. گوساله‌ای كه با پنومونی زندگی می‌كند زمان زيادی لازم دارد تا بهبود يابد و اين معمولا به معنای آن است كه از رشد باز می‌ماند و در نتيجه توليد ضعيفی در هنگام بزرگسالی خواهد داشت.

بیماری پنومونی چيست؟

پنومونی اصطلاحی است كه تنها التهاب شش‌ها را توصيف می‌كند در مقابل عفونت‌های تنفسی شامل تمام بيماری‌های مؤثر بر تمام دستگاه تنفسی می‌باشد. پنومونی بيماری است كه ممكن است از شكل تحت بالينی تا حاد و كشنده تنوع داشته باشد. بر اساس شدت عفونت، آسيب ديدن شش‌ها می‌تواند موقتی يا پايدار باشد. ميزان وقوع پنومونی معمولاً بالاست اما ميزان مرگ‌ومير متغير است.

محصول مرتبط: اصول نوین و کاربردی پرورش و نگهداری گوساله

علائم بالينی بیماری پنومونی گوساله

اگرچه ممكن است كه گوساله‌ها تا زمانی كه يک ماهش كامل نشده است علايم حاد پنومونی را نشان ندهند اما ممكن است كه ضمن پرورش در سن ۱ تا ۳ هفتگی به ميكروارگانيسم‌ها مبتلا شوند. علايم بالينی متغير می‌باشد و معمولا به صورت زير دسته‌بندی می‌شوند:

  • ترشحات بينی (رقيق و آبكی يا سفت و چركی)
  • سرفه خشک، سرفه ممكن است حتی بعد از اينكه گوساله از بيماری‌ رهايی يافت تداوم داشته باشد.
  • دمای ركتال بالای ۴۱ درجه سانتیگراد می‌باشد (نرمال آن ۳۸/۶ درجه سانتیگراد است) البته چون هنگام ظهر دما می‌تواند به صورت كاذب بالا رود بهتر است قبل از ۱۰ صبح دمای بدن گوساله گرفته شود. 
  •  تغيير بافتی در شش‌ها ديده می‌شود.
  • اختلال در دستگاه تنفسی (مشكل در نفس كشيدن يا Dyspnea)
  • اسهال
  • ممكن است ريت تنفسی افزايش يابد افزايش صداهای ريه می‌تواند از طريق دستگاه Stethoscope شنيده شود.
  • كسالت و افسردگی (معمولاً همراه با گوش‌های آويزان می‌باشد).
  • كاهش اشتها

ميكروبيولوژی پنومونی 

ميكروارگانيسم‌های مختلفی از جمله ويروس‌ها و باكتری‌ها می‌توانند باعث بوجود آمدن پنومونی گردند (رجوع شود به جدول شماره 1)

به اين مجموعه ميكروارگانيسم‌ها می‌توان Dubiln Salmonella و Actinomyces Pyogenes اضافه كرد.

* در گوساله‌های شيری مهم‌ترند.

ميكروارگانيسم‌های مختلفی از جمله ويروس‌ها و باكتري‌ها می‌توانند باعث بوجود آمدن پنوموی گردند
جدول 1: ميكروارگانيسم‌های مسبب پنومونی

– اثر سينرژيسم

يک گوساله سالم معمولاً هنگامی كه با يک ميكروارگانيسم كوچک عفونی می‌شود بيمار نمی‌گردد هر چند ميكروارگانيسم‌های گونه‌های متفاوت ممكن است اثرات همديگر را تقويت كنند (اثر سينرژيسم) برای مثال گوساله‌ها هنگامی شديداً مريض می‌شوند كه توأماً با مايكوپلاسما و باكتری مبتلا شده باشند.

محصول مرتبط: مدیریت و پرورش گوساله با تاکید بر تغذیه، از شیرگیری، انتقال و پروار

عامل ثانويه

گاهی اوقات عفونت‌ها با یک عامل ممكن است مقاومت گوساله را ضعيف كند، برای مثال عفونت به علت (Virus Syncytial Respiratory (RSV طوری نمايان می‌شود كه شش‌ها را برای عفونت‌های عامل ثانوی مستعد كند. ويروس RSV به سلول‌های مژه‌دار پوششی كه به طور طبيعی شش‌ها را از عوامل بيگانه پاک می‌كند آسيب می‌رساند. عفونت از طريق عوامل ويروسی اغلب در پی تهاجم يک باكتری ثانوی بوجود می‌آيد. (خصوصاً توسط Pasteurella hemolitica و pyogenes. C) ويروس و آدنو ويروس ابتدا قسمت‌های پايين‌تر دستگاه تنفسی (لب‌های شش‌ها) را عفونی می‌كنند خيلی از ميكروارگانيسم‌ها نيز در قسمت‌های بالاتر دستگاه تنفسی (بينی، گلو، نای و نايچه) تجمع پيدا می‌ك‍‍‍نند.

اغلب عقيده بر اين است كه عوامل ويروسی و مايكوپلاسما باعث عفونت‌های اوليه و عوامل باكتريايی باعث عفونت‌های ثانويه در حيوانی كه سيستم دفاعی‌اش از طريق عفونت اوليه ضعيف شده است می‌شوند.

فرم‌های مختلف بيماری پنومونی گوساله

  • تحت بالينی
  • بالينی
  • حاد: يكی از عوامل مهم در ظهور فرم حاد bovis Mycoplasma می‌باشد.
  • مزمن: اغلب نظر بر اين است كه عوامل مايكوپلاسمايی باعث فرم مزمن پنومونی هستند.

گوساله‌هايی كه فرم مزمن بيماری را دارند، معمولاً به ندرت بهبودی كامل پيدا می‌كنند و بايستی حذف شوند.

عوامل مستعد كننده

  • كاهش كيفيت تغذيه: مثل كاهش كيفيت شير جايگزين، بايستی تا سن 8-12 هفتگی شير جايگزين با كيفيت و با حجم فيبر كمتر از 0,25% به گوساله بدهيم.
  • سرفه كردن: اين كار باعث آسيب رسيدن به شش‌ها می‌گردد.
  • گرما
  • آب و هوای مرطوب
  • خريد گوساله از مناطق و منابع مختلف و مخلوط كردن آنها با هم
  • مخلوط كردن گوساله‌ها با مقاطع سنی مختلف
  • تهويه ضعيف: عامل اصلی محيطی مستعد كننده گوساله‌ها به بيماری تنفسی تهويه ضعيف در جايگاه آنها می‌باشد (آندرسون و همكاران 1978، لامپرچت 1982 پريكارد 1982). تهويه ضعيف باعث افزايش غلظت آمونياک و ديگر گازها می‌گردد كه شش‌ها را به سوزش يا خارش وادار می‌كند.

 

عامل اصلی محيطی مستعد كننده گوساله‌ها به بيماری تنفسی تهويه ضعيف در جايگاه آنها می‌باشد

  • استرس: هر گونه استرس (مثل گرسنه ماندن، سرما و …) باعث به مخاطره افكندن مكانيسم‌های دفاعی حيوان می‌شود و باعث پايدار شدن عفونت می‌گردد. تمام عوامل استرس‌زا را در گوساله‌ها ارزيابی كنيد و تخمين بزنيد كدام يک می‌تواند بصورت مدلل محدود شود يا به حداقل كاهش يابد.
  • تراكم زياد
  • بستر مرطوب
  • تغييرات آب و هوايی: مثل بالا و پايين شدن دما در طی روز
  • انتقال: خصوصا انتقال گوساله در مسافت‌های طولانی
  • ساير بيماری‌ها: خصوصا اسهال كه معمولا اين دو بيماری با هم ديده می‌‌شوند. به عبارتی اسهال يک نوع استرس نيز می‌باشد.
  • نسبت بالای رطوبت همراه با دمای پايين هوا (هوای سرد و مرطوب)
  • نسبت پايين رطوبت همراه با دمای بالای هوا (هوای گرم و خشک)
  • خريد گوساله: چرا كه ممكن است باعث ورود عوامل بيماريزا به ساير گوساله‌ها شوند بهتر است اگر گوساله خريداری می‌شود يک هفته در قرنطينه يا در اصطبل جداگانه نگهداری گردند. علايم بيماری معمولا 7 تا 20 روز بعد از خريد گوساله ديده می‌شود.
  • گرد و غبار
  • آسيب ديدن
  • از دست دادن آب بدن
  • عفونت گوش
  • كرم‌های ريوی
  • به صورت مستمر اضافه كردن گوساله به يک گروه استقرار يافته
  • شكست جزيی يا كامل در انتقال غير فعال آنتی بادی‌های مادری
محصول مرتبط: پرورش گوساله‌های نر هلشتاين

اثرات مخرب پنومونی

۱-مرگ و مير

۲- هزينه‌های مختلف از جمله هزينه درمان

۳- كاهش وزن هنگام زايش: مطالعات اخير در دانشگاه (Utrecht) هلند نشان داد حيواناتی كه پنومونی داشتند موقعی كه زاييدند ميانگين وزن ۴۹ كيلوگرم كمتر از وزن مورد انتظار داشتند.

۴- كاهش توليد: مطالعات مزبور نشان داد كه حيوانات مبتلا به پنومونی وقتی كه دوره شيردهی را آغاز می‌كنند برای آن دوره شيردهی به ازای هر كيلوگرم وزن كمتر حدود ۷ ليتر شير از دست می‌دهند. با توجه به دو بند بالا:

                                     ضرر شما … = قيمت            49×7 × شير فعلی
     

۵- كاهش قد: به ازای هر هفته پنومونی مجموع قد به اندازه ۲ سانتی‌متر كاهش می‌يابد.

مديريت پيشگيری از بیماری پنومونی

از زمانی كه پنومونی گوساله تركيب پيچيده‌ای از عوامل بيماريزا و فاكتورهای محيطی شده است پيشگيری بايستی مشتمل بر هم واكسيناسيون و هم فاكتورهای مديريتی باشد. مديريت نقش بسيار مهمی در كنترل پنومونی گوساله بازی می‌كند. با عدم پيشگيری پنومونی هزينه زيادی بايد متحمل شويم (مراجعه شود به جدول ۲)

حذف كردن فاكتورهای مستعد كننده و بهبود تكنيک‌های ناقص مديريتی بصورت معنا داری ميزان وقوع پنومونی را كاهش خواهد داد. هنگام طراحی برنامه‌های پيشگيری به تاريخ گذشته دامداری و توليدكنندگان توجه كنيد.

از زمانی كه پنومونی گوساله تركيب پيچيده ای از عوامل بيماريزا و فاكتورهای محيطی شده است پيشگيري بايستی مشتمل بر هم واكسيناسيون و هم فاكتورهای مديريتی باشد.

بيشتر مشكلات تنفسی هنگامی اتفاق می‌افتد كه گوساله در سنين 6 و 8 هفتگی قرار دارد و اوج بروز پنومونی بين ۴۰ تا ۵۰ روز بعد از تولد اتفاق می‌افتد. بنابراين كنترل فاكتورهای استرس‌زا دراين مقطع زمانی بسيار حياتی است، چرا كه اين زمان مطابق است با نقطه پايين غلظت آنتی بادی‌ها در خون. بنظر می‌رسد كه غلظت IgG سرم خون بيشتر از l/g 15 جهت محافظت گوساله‌ها عليه پنومونی كافی باشد.

كلستروم

اولين كار مديريتی مهم كه در نظر گرفته می‌شود اطمينان از مصرف مقدار مناسب كلستروم در هنگام تولد است. كلستروم گوساله را از طريق آنتی‌بادی‌هايی برای ۳ تا ۴ ماه اول تولد آماده می‌سازد. مصرف ناكافی كلستروم يا كلستروم با كيفيت ضعيف گوساله‌ها را عليه عوامل بيماريزای سيستم تنفسی تحت تاثير قرار خواهد داد و آنها را بيشتر مستعد عفونت می‌‌كند. (ويرتان و همكاران ۱۹۹۹) گوساله‌ها بايستی كلستروم باكيفيت خوب به اندازه ۸ تا ۱۰ درصد وزن بدنشان در اولين ۱۲ ساعت بعد از تولد دريافت كنند.

تغذيه مناسب

بعد از ۳ الی ۴ ماهگی سيستم ايمنی می‌تواند از طريق تأمين غذای مناسب (پروتئين، انرژی، ويتامين E و سلنيوم ارتقا پيدا كند گوساله‌هايی كه مقادير بيش از حد شير يا شير جايگزين با غلظت‌های بالای DM دريافت می‌كنند می‌توانند به ميزان رشد سريعی دست پيدا كنند اما به نظر می‌آيد بيشتر مستعد به پنومونی می‌شوند. اين عقيده می‌تواند به دليل افزايش ميزان ادرار باشد كه باعث می‌گردد بستر گوساله مرطوب‌تر بماند.

رژيم با شير كامل باعث كاهش پنومویی در گوساله می‌گردد (اوكروفز 2000). كمبود سلنيوم ممكن است باعث مستعد تر شدن گوساله برای ابتلا به پنومونی گردد. اگر چه داده‌های تجربی در حال حاضر مغاير می‌باشند.

بيماری‌ها

از طريق كاهش بروز ساير بيماری‌ها مثل اسهال، بيماری‌های انگلی و خيلی مهمتر BVD می‌توان سيستم ايمنی گوساله‌ها را در سطح بالايی نگهداشت چرا كه پنومونی كرارا در پی ديگر بيماری‌های عفونی بوجود می‌آيد.

جايگاه

فاكتور مهم ديگر مديريتی در جهت پيشگيری از پنومونی جايگاه است. گوساله‌هايی كه در جايگاه محصور و مسقف پرورش می‌يابند خطر بيشتری آنها را نسبت به گوساله‌هايی كه در فضای باز پرورش می‌يابند تهديد می‌كند. در هر قسمت از جايگاه تقسيم شده نبايد بيشتر از ۲۰ گوساله نگهداری شود.

تهويه

تهويه باعث می‌شود كه گازهای سوزش‌آور از محيط زندگی گوساله‌ها دور شود برای گوساله‌های كوچک‌تر حداقل ۶ متر مكعب و برای گوساله‌های بزرگ‌تر حدود ۱۰ متر مكعب فضا لازم می‌باشد. ضروری است كه اين هوا در جريان باشد. شما می‌توانيد كه با تست دود دادن متوجه شويد كه تهويه صورت می‌گيرد يا نه؟ ۵ تا ۱۰ دقيقه را در محيط زندگی گوساله بنشينيد اگر شما نتوانستيد بايستيد تصور كنيد گوساله نيز چه احساسی دارد. لازم به ذكر است كه تنها تهويه طبيعی كافی نيست.

گروه‌بندی گوساله‌ها

گوساله‌هايی كه خيلی زود گروه‌بندی می‌شوند ممكن است در معرض ميكروارگانيسم‌های منتشر شده از يک گوساله مريض از پنومونی مزمن يا ساب كلينيكال قرار بگيرند. سعی كنيد بر اساس مقطع سنی گوساله را دسته‌بندی كنيد. تماس گوساله‌ها با بالغين خصوصا گاوها يكی از منابع مشترک پنومونی برای گوساله‌ها می‌باشد. چرا كه دام‌های مسن‌تر سيستم ايمنی‌شان كامل‌تر شده است و ممكن است بيماری را نشان ندهند.

محصول مرتبط: طرح توجیهی فنی، مالی و اقتصادی گوساله پرواری به ظرفیت ۵۰ راس

از شيرگيری و ساير عمليات پرورشی

هنگامی كه هنوز گوساله‌ها مقادير مناسب غذای جامد نمی‌خورند و از شير گرفته می‌شوند (از شيرگيری خيلی زود) احتمال بروز پنومونی افزايش می‌يابد. تنش ناشی از شيرگيری را به حداقل برسانيد. دير از شيرگيری خطر عوامل بيماری تنفسی را در گوساله‌های گله شيری كاهش می‌دهد (اوكروفز 2000) استرس ناشی از شماره گوش زدن، خالكوبی، شاخ‌سوزی، اخته كردن را با استرس از شيرگيری همزمان نكنيد. در عوض كارهای ذكر شده را هنگامی كه گوساله‌ها هنوز شير می‌خورند و در باكس‌های انفرادی مستقر هستند انجام دهيد. سپس منتظر بمانيد تا خوب شوند و سپس آنها را از شير بگيريد.

بستر

بستر عميق و خشک به نگهداری گوساله‌ها بصورت گرم در آب و هوای سرد و بصورت خنک در آب و هوای گرم كمک می‌كند. همچنين باعث می‌شود كه گوساله هميشه خشک نگهداشته شود، كه اثر مهمی در جلوگيری از ابتلای گوساله به پنومونی از طريق پوشش مويی دارد.

واكسيناسيون

اولين قدم‌ها برای پيشگيری، واكسيناسيون گاوها عليه باكتری‌ها و ويروس‌های خاص تنفسی و ۳ تا ۴ هفته قبل از زايش می‌باشد كه باعث افزايش كيفيت كلستروم می‌شود. گاوهايی كه يک برنامه تمام واكسيناسيون عليه IBR BVD ،PI3 ،BRSV دريافت كرده‌اند می‌توانند گوساله‌هايشان را عليه پنومونی در صورتی كه تنها ايمنی را از طريق انتقال بی‌اراده توسط تغذيه كلستروم دريافت كرده باشند محافظت كنند.

شما بايستی محصولات واكسنی را انتخاب كنيد كه برای گاوهای نزديک به زايش بی‌خطر باشند. برنامه ديگر واكسيناسيون عليه پنومونی، واكسيناسيون گوساله‌ها می‌باشد، گوساله‌هايی كه واكسيناسيون شده‌اند خيلی سريع‌تر، اختصاصی‌تر و قدرتمندتر عليه ويروس دفاع می‌كنند و در نتيجه اگر آنها عفونی شوند ويروس كمتری در همان سطح فضا به ديگران منتشر می‌كنند، اين باعث می‌شود كه انتشار عفونت و ميزان شدت شيوع كاهش يابد.

گوساله بايستی ۳ تا ۴ هفته قبل از اولين مرحله زندگی دسته جمعی عليه ويروس‌های دستگاه تنفسی واكسينه شوند. برنامه‌های واكسيناسيون بايستی زمان‌بندی شوند تا پيش از دوره اصلی خطر انجام شوند زيرا سيستم‌های ايمنی گوساله برای يک پاسخ سريع و ويژه در زمان تهاجم ويروس آماده هستند. واكسن‌های مختلفی در دسترس می‌باشد كه يا تنها شامل ويروس (Rispova4) يا هم شامل ويروس و هم پاستورولا (Bovipast) يا تنها پاستورولا (Pasteurella Rispoval) می‌باشند. اگرچه بيشتر واكسن‌هايی كه بصورت عمومی استفاده می‌شوند رنج وسيعی از بيماري‌ها را تحت پوشش در می‌آورند.

بهتر است زمانی از نوعی واكسن استفاده شود كه عامل معين پنومونی در گله تشخيص داده شده باشد. از طرفی با توجه به اينكه الگوی بيماری حيوان نيز متنوع گشته است بهتر است قبل از اينكه واكسن‌ها استعمال شوند اين واكسن‌ها مورد آزمايش قرار گيرند.

اگر شما تمام هزينه‌ها را جمع كنيد متوجه خواهيد شد كه هزينه واكسيناسيون حداقل برابر آن است. پس شما با واكسيناسيون ضرر نمی‌كنيد. هر چند در يک گله با رنج بالای بيماری واكسيناسيون احتمال سودآوری بيشتری دارد. اجازه دهيد كه بين واكسيناسيون و استرس ناشی از شيرگيری زمان كافی وجود داشته باشد.

شما می‌توانيد كه از دامپزشكتان جهت توصيه بيشتر در مورد واكسيناسيون بپرسيد هر چند واكسيناسيون به تنهايی پاسخگو نيست و اين را بدانيد كه واكسيناسيون به موقع اثر پيشگيری را ندارد.

نكات قابل توجه جهت پيشگيری بیماری گوساله

  • از تماس بينی به بينی جلوگيری كنيد. چرا كه ترشحات بزاق و ترشحات دستگاه تنفسی می‌تواند باعث سرايت پنومونی از يک گوساله به گوساله ديگر شود.
  • سرپستانک‌ها نيز مهم هستند: يک پستانک با سوراخ گشاد كه اجازه می‌دهد مقدار شير زيادی از آن خارج شود می‌تواند باعث پنومونی گردد خصوصا اگر گوساله‌ها خيلی جوان باشند نمی‌توانند تمام مايع را به سرعت و به اندازه كافي بلع كنند و در نتيجه مقداری از آن وارد نای و سپس شش‌ها می‌شود، گوساله نمی‌تواند تمام اين مايع را از شش بيرون كند.
  • رويه مديريتی “همه ورود / همه خروج” را در پيش بگيريد. اين رويه را براي ايجاد يک گروه و انتقال آن با هم رعايت كنيد. يعنی تعدادی گوساله را با هم در يک گروه قرار دهيد و همه را با هم به گروه بالاتر جابجا كنيد.

درمان بیماری پنومونی

هنگام درمان سعی كنيد كه گوساله را در يک محيط خشک با تهويه خوب قرار دهيد.

چهار سؤال كليدی اوليه برای پاسخ دادن هنگام طراحی يک پروتكل درمان وجود دارد:

1- چه زمانی من گوساله را درمان كنم؟

درمان اوليه و سريع گوساله مهم‌ترين منظر برنامه درمان موفقيت آميز می‌باشد.

2- كدام آنتی بيوتيک را بايد استفاده كنم؟

معمولا درمان با آنتی بيوتيک جهت كاهش اثرات ثانويه ناشی از باكتری‌ها يک هدف در درمان می‌باشد. امروزه آنتی بيوتيک‌هایی توليد شده‌اند كه تنها با يک بار استفاده باعث بهبودی گوساله مبتلا به پنومونی مییشود. اين آنتي بيوتيک‌ها شامل 100 Baytril – Nuflor – Micotil می‌باشد.

توجه: حيواناتی كه به پنومونی باكتريايی مبتلا می‌شوند اگر به سرعت درمان شوند معمولا به خوبی به آنتی بيوتيک‌ها پاسخ می‌دهند و به سرعت خوب می‌شوند، گوساله‌هايی كه به پنومونی ويروسی مبتلا شوند با آنتی بيوتيک بهبود پيدا نمی‌كنند. يک بيماری ويروسی اگر با آنتی بيوتيک درمان شود فقط می‌توان از عوارض ناشی از عفونت ثانويه باكتری‌ها جلوگيری كرد. استفاده از آنتی بيوتيک در بيماری‌های ويروس تنها جهت جلوگيری از عوارض ناشی از عفونت ثانويه باكتری‌هاست.

3 -كدام داروهای ديگر نيز ممكن است كمک كنند؟

مهم اين است كه بدانيم اين داروها بصورت اضافی استفاده می‌شوند نه به جای آنتی بيوتيک‌ها از جمله amine Ban كه يک داروی ضد التهاب می‌باشد. كه به كاهش تب و جلوگيری از آسيب ديدن شش‌ها كمک می‌كند. و بنابراين ممكن است كه به گوساله‌های بيمار كمک كند كه ميل به غذا پيدا نمايند يا تامين كردن يک گالن آب گرم و الكتروليت‌ها به ازای هر صد پوند وزن بدن باعث می‌شود كه اشتها باز شود و دهيدراته شدن بدن به وضع عادی برگردد. يا تجويز ويتامين B و پروبيوتيک‌ها برای باز شدن اشتها می‌توانند كارساز باشند.

4- چه چيز ديگر اين گوساله را كمك مي‌كند؟

به گوساله‌های مريض بايستی كنسانتره و علوفه با كيفيت بسيار عالی خورانده شود.

محصول مرتبط: تغذیه دام

تعويض كردن آنتي بيوتيک‌ها

درمان به علت عفونت بستگی دارد. گوساله را بعد از درمان از نظر دمای بدن، اشتها و … بايستی تحت نظارت قرار دهيد، اگر گوساله نشان دهد كه هيچ بهبودی بعد از ۲۴ تا ۴۸ ساعت نداشته ممكن است لازم شود كه آنتی بيوتيک‌ها تعويض شوند.

شما می‌توانيد جهت درمان هدفمندتر نمونه بگيريد كه می‌تواند مقدار قابل توجه‌ايی از هزينه‌های درمان شما را بكاهد.

حجم تجويز دارو (Metaphylaxis)

مقدار اين به جنس، زمان، وزن گوساله و… بستگی دارد.

تهيه نمونه و كارهای آزمايشگاهی

تهيه نمونه
سعی كنيد از حيواناتی نمونه تهيه كنيد كه بيمار واقعی باشند و بهترين تدبير اين است كه در اوايل بيماری نمونه بگيريد.

پشت گلو

سواب‌های Nasopharyngeal برای نمونه گرفتن از پشت گلو وجود دارد، آنها مي‌توانند برای باكتری شناسی و ويروس شناسی (خصوصاً IBR) استفاده شوند.

شستشوی شش

اين كار بهترين طريقه برای تشخيص ويروس‌ها می‌باشد. اگرچه اين كار بايستی تنها در اوايل درگيری انجام شود. نتايج ظرف مدت 24 ساعت قابل استفاده می‌‌باشند.

نمونه بافتی

براي آزمايشگاه جهت تجزيه و تحليل بهترين نمونه بافتی نمونه‌ای است كه در كمترين زمان بعد از مرگ تهيه گردد.

ترشحات بينی

اين نمونه می‌تواند برای تشخيص حضور BRSV ،BCV (ويروس كرونای گاوی)، PI3 ،BVDV با آنتی ژن اليزا آزمايش شوند.

نمونه خون

از هر گوساله با علايم بالينی می‌توان در فواصل زمانی مشخص (۳ تا ۴ هفته) برای محاسبه تيتر Igها عليه بيماری‌های تنفسی نمونه خون گرفت. همچنين می‌توان از نمونه سرم برای حضور آنتی بادی‌های مخصوص عليه BRSV شامل: IgG1 ،IgG2 ،IgM و ايزوتوپ‌های IgA و آنتی بادی‌های خنثی (SNT) آزمايش گرفت. 

كارهای آزمايشگاهی

از طريق آزمايشگاه می‌توان علت يا علل اصلی بيماری را تشخيص داد هر چند آنتی بيوتيك‌های مدرن (مثل دراكسين – مترجم) اثرات مشابهی را دارند، در هر صورت می‌توان با تشخيص عامل بوجود آورنده بيماری، درمان را مورد تجزيه و تحليل قرار داد. تشخيص مثبت علت مرگ گوساله نيز از طريق آسيب شناسی بافتی يا نمونه برداری از لاشه می‌تواند منجر به مديريت موفق آميز در آينده شود، اين گونه تشخيص‌ها الگوی تغييرات عفونت‌ها را نيز می‌تواند مشخص كند.

آزمايش‌های آنتی بادی

تهيه نمونه خون از گوساله‌هايی كه در اوايل ابتلا به پنومونی هستند و آزمايش مقدار آنتی بادی‌ها (با توجه به افزايش آن در دو نوبت نمونه گيری) نشان می‌دهد كه ويروس يا باكتری در فارم وجود دارد. آناليز ايمنی شناسی و شيميايی سويه‌های باكتری‌ها نيز منجر به تشخيص آنتی‌ ژن‌ها خواهد شد كه جهت بهبود آزمايش‌های تشخيص و توسعه واكسن‌ها مفيد می‌باشد.

برای تهیه محصولات مرتبط به گوساله بر روی لینک قرمز رنگ کلیک بفرمایید.

گوساله

برای تهیه بسته آموزشی جامع و کامل: اصول نوین و کاربردی پرورش و نگهداری گوساله بر روی لینک قرمز رنگ کلیک بفرمایید.

اصول نوین و کاربردی پرورش و نگهداری گوساله