مجموعه مدیر دام:‌ دارای گواهینامه‌های معتبر مرتبط با دام، طیور، آبزیان و حشرات، مشاوره و راهنمائی در طرح‌های کسب‌و‌کار

۰۹۱۹۳۷۳۳۲۱۱

مشاوره دام، طیور، آبزیان و حشرات
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تغذيه بره از تولد تا شيرگيرى

در این مقاله از مدیر دام، به بررسی موضوع پرورش و تغذیه بره شیری می‌پردازیم. بره بايستى بلافاصله بعد از تولد از کلستروم (آغوز) مادر استفاده کند. کلستروم بره را از عفونت‌­ها محافظت مى‌کند. کلستروم همچنين حاوى پروتئين، مواد معدنی، انرژى و ویتامین‌هایی است که بره نياز دارد. بعد از 10 تا 14 روزگى علاوه بر شير بره مى‌تواند از کنسانتره هم استفاده کرد. غذاى کنسانتره معمولاً به‌صورت (Creep feeling) C F در اختيار بره‌ها قرار داده می‌گیرد. (C P عبارت روشى است که غذاى کنسانتره در محلى طورى قرار داده مى‌شود که بره مى‌تواند وارد شده و خارج بشود ولى ميش نمى‌تواند وارد آن محل بشود).

يونجه باکیفیت خوب بايد هميشه در دسترس بره‌ها باشند. غذاى کنسانتره بره بايد در حدود ۱۴-۱۶% پروتئين داشته باشد. بره‌هایی که زودتر از شير گرفته مى‌شوند، بايد جيره آنها حداقل ۱۸% پروتئين داشته باشد. افزودن ملاس سبب خوشمزه‌ شدن جيره مى‌شود. بره‌ها معمولاً در ۳ ماهگى از شير گرفته مى‌شوند. افزودن آنتى‌بيوتيک در دوران شيرخوارگى از تلفات بره‌ها جلوگیری می­کند.

محصول مرتبط: راهنمای پرواربندی عملی بره و بزغاله

در موقع از شيرگيرى بره‌ها بايد حداقل ۹ هفته سن و ۱۸ تا 22 کيلوگرم وزن داشته باشند. توليد شير بعد از ۴ هفته کاهش پيدا مى‌کند، دادن کنسانتره در جريان شيرخوارى سبب در افزايش وزن بره خواهد شد، در نتيجه بره را زودتر مى‌توان فروخت. بره‌هایی که زودتر از شير گرفته مى‌شوند از غذا بيشتر استفاده مى‌کنند و به ازای يک واحد افزايش وزن به غذاى کمترى نياز دارند.

پرورش و تغدیه بره شیری

پرورش و تغذيه بره‌ شیری یتیم (بى‌مادر)

در هر دوره زايش بنا به‌ عللى (عدم قبول ميش، مرگ بعضى ميش‌ها، نداشتن و يا کمى شير ميش، ورم پستان و زخم بودن پستان) در گله تعدادى بره بى‌مادر وجود دارد.

در مواردى عدم قبول ميش با قرار دادن بره و ميش در يک آغل کوچکى کنار هم پس از مدتى ميش به بوى بره خود عادت کرده و آن را قبول مى‌کند؛ يا اينکه مى‌توان با ماليدن ترشحات پوست بدن بره به اطراف بينى مادر و يا ماليدن شير ميش به اطراف ناحيه ران بره به قبول کردن بره توسط مادر کمک کرد. در بعضى موارد مشاهده مى‌شود که ميش بره خود را قبول مى‌کند ولى از دادن شير امتناع مى‌کند؛ در اين قبيل موارد مى‌توان در موقع شیر دادن ميش را ثابت نگهداشت و يا آن را بست تا بره بتواند از شير آن استفاده کند.

بره‌هاى يتيم را مى‌توان به‌وسيله میش‌هایی که بره خود را از دست داده‌اند، تغذيه کرد و اگر اين بره‌ها به‌وسيله ميش‌هاى ديگر مورد قبول نشدند، مى‌توان به‌وسيله پستانک و شيشه ‌آنها را تغذيه نمود.

محصول مرتبط: تغذیه گوسفند و بز

فاکتورى که در مورد اين نوع بره‌ها بايد در نظر گرفته شود، گرم نگاه‌داشتن و خورانيدن شير به آنها است. براى زياد کردن شانس زنده ماندن آنها و افزايش مقاومت آنها لازم است مقدارى کلستروم به بره داده شود. در اين قبيل موارد مى‌توان از کلستروم ميش‌هاى ديگر استفاده کرد. بعضى از گوسفندداران با تجربه مازاد کلستروم را منجمد مى‌کنند که در اين صورت هميشه به کلستروم دسترسى خواهند داشت.

در مواردى هم مى‌توان براى تغذيه بره‌هاى يتيم از شير گاو استفاده کرد. ولى ترکيب شير گاو با ترکيب شير ميش مقدارى فرق مى‌کند. اگر از شير گاو استفاده مى‌کنيد توصيه مى‌شود به ازای هر يک ليتر شير يک قاشق چایی‌خوری روغن مايع (ترجيحاً روغن ماهی) اضافه کنيد.

اين شير را بايد به‌ اندازه درجه حرارت بدن حيوان گرم کنيد ولى نجوشانيد. وسايلى که براى تغذيه استفاده مى‌کنيد تميز نگهداريد. در هر سه ساعت در حدود ۱۰۰ گرم از اين شير به حيوان بدهيد.

جایگاه مناسب پرورش بره‌های شیری

بره‌ها را دسته‌بندى کرده و از سرما محافظت کنيد. جايگاه بره‌ها بايد خشک بوده و از بستر خوب پوشيده شده باشد؛ در مواردى که هوا سرد باشد، مى‌توان از وسيله گرم‌کننده استفاده کرد.

آب تميز و علوفه مرغوب بايد در دسترس بره‌ها باشد. تغذيه کنسانتره را هرچه زودتر شروع کنيد، از ۲ هفتگى به‌تدريج مخلوط کنسانتره مغذى و خوش‌خوراک را مى‌توان به بره‌ها خورانيد، اگر بره‌ها از کنسانتره خوب تغذيه مى‌کنند، مى‌توان آنها را در سن ۴ تا ۶ هفتگى از شير گرفت. در سن ۴ تا ۵ هفتگى مى‌‌توان بره‌ها را به چراگاه محصورى که داراى سايبان است، فرستاد.

جایگاه مناسب پرورش بره شیری

تغذيه بره‌ها از زمان از شيرگيرى تا فروش

بره‌هاى پروارى را با غذاى باکیفیت خوب تغذيه کنيد؛ جيره غذائى اين نوع بره‌ها را به‌تدريج عوض نمایید؛ در موقعى که شروع به تغذيه آزاد با کنسانتره مى‌کنيد، بره‌ها را عليه بيمارى آنتروتوکسيمى (بيمارى پرخوری) واکسينه کنيد.

اگر بره‌ها تغذيه و افزايش وزن خوبى دارند و وزن آنها بيشتر از ۱۸ کيلوگرم است، نبايد در مرتع قرار داده شوند که اين امر سبب کند شدن رشد بره‌ها مى‌گردد. اگر قرار است به علت بالا بودن کيفيت مرتع، بره‌ها به مرتع برده شوند، بايد قبل از اينکه به مرتع فرستاده شوند، داروى ضدانگلى خورانيده شوند. براى جلوگيرى از انگل‌هاى داخلى مى‌توان از فنوتيازين، تيابندوزول، هالوکسون و يا تتراميزول استفاده کرد.

محصول مرتبط: جزوه تکمیلی تغذیه دام

تا اتمام دوره پروارى مى‌توان بره‌ها را به پرواربندى برد و يا آنها را در مرتع قرار داد. موقعى‌‌که بره‌ها به پرواربندى و يا مرتع رسيدند، سعى کنيد که از استرس آنها کاسته شود، اجازه بدهيد تا استراحت بکنند، علوفه و آب سالم براى آنها فراهم کنيد، بره‌هاى مريض را جدا بکنيد. در صورت نياز براى از بين بردن انگل‌هاى خارجى سم‌پاشی کنيد و يا از حمام گنه استفاده نمایید.

بره‌هاى کم‌وزن در مقايسه با سنگین‌وزن‌ها در مرتع رشد بيشترى مى‌کنند. اگر از مراتع براى پرواربندى استفاده مى‌کنيد، با توجه به موقعيت بازار و کيفيت مرتع، بره‌ها را تا زمانى که شرايط آب و هوائى اجازه مى‌دهد، در مرتع نگهداريد و روزانه به ازای هر رأس مقدار ۴۵۰ گرم کنسانتره بدهيد.

تغذيه بره میش‌های جايگزينى

بره‌هاى ماده‌اى که جايگزين ميش‌هاى حذفى خواهند شد، مى‌بايد به‌خوبى تغذیه‌شده و در موقع جفت‌گیری به‌اندازه کافى رشد کرده باشند. در جيره غذائى اين نوع بره‌ها مى‌توان از علوفه خشبى و دانه استفاده کرد و نسبت علوفه خشبى در جيره را مى‌توان با توجه به کيفيت بدنى و رشد حيوان تعديل نمود.

گردآورنده: تیم تحقیق و توسعه مجموعه مدیر دام

برای تهیه محصولات مرتبط به بره پرواری بر روی لینک قرمز رنگ کلیک بفرمایید.

بره و گوسفند