مجموعه مدیر دام:‌ دارای گواهینامه‌های معتبر مرتبط با دام، طیور، آبزیان و حشرات، مشاوره و راهنمائی در طرح‌های کسب‌و‌کار

۰۹۱۹۳۷۳۳۲۱۱

مشاوره دام، طیور، آبزیان و حشرات
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
www.modiredam.com

مدیریت تنش گرمایی (استرس حرارتی) در طیور و راهکارهای مقابله با آن

ویژگی‌های محصول

استرس گرمایی از جمله مشکلاتی است که سبب افت عملکرد طیور پرورشی می‌شود. اینگونه مشکلات، اغلب در نواحی با آب و هوای گرم مشاهده می‌شوند. مساله استرس گرامایی در پرورش طيور يک مشکل جدی است. توجه داشته باشيد که دمای بالاتر از 27 درجه سانتیگراد می‌تواند باعث کاهش مصرف خوراک و در نتيجه کاهش دريافت انرژی و پروتئين می‌گردد که اين امر به نوبه خود اثرات منفی بر روی وزن بدن، تخم، کوچک شدن اندازه آن و کاهش کيفيت پوسته و در کل باعث کاهش عملکرد پرنده خواهد داشت. در سیستم‌های مدیریتی جدید، تعدادی از پرندگان به صورت متراکم در کنار هم پرورش داده می‌شوند، که این خود باعث زمینه‌ساز استرس گرمایی در پرنده می‌شود. هر چند افزایش دمای زمین و کاهش بارش‌های جوی باعث شده که ماه‌های بیشتری از سال، پرورش دهندگان با این معضل دست و پنجه نرم کنند. یكی از اهداف مهم در طول دوره‌های پرورشی فراهم نمودن محیطی راحت برای طیور است. فراهم نمودن دمای مناسب برای طیور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا طیور در محیط‌های سرد یا گرم، مقداری از انرژی خود را به جای استفاده برای رشد صرف تنظیم دمای بدن خود می كنند.

در ادامه با ما همراه باشید …

120,000 تومان

نام محصول: جزوه الکترونیکی تمام رنگی مدیریت تنش گرمایی (استرس حرارتی) در طیور و راهکارهای مقابله با آن

یكی از اهداف مهم در طول دوره‌های پرورشی فراهم نمودن محیطی راحت برای طیور است. فراهم نمودن دمای مناسب برای طیور از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا طیور در محیط های سرد یا گرم، مقداری از انرژی خود را به جای استفاده برای رشد صرف تنظیم دمای بدن خود می كنند.

تمام صفحات این محصول ارزشمند رنگی است.

شرایط اقلیمی ایران به گونه ایست که در اغلب مناطق در بسیاری از روزهای سال دمای بالای ۳۰ درجه ثبت می شود. در فصل تابستان تعداد زیادی از مناطق ایران شاهد دمای بالای ۴۰ درجه هستند. رطوبت نسبی بالا مخصوصا در مناطق شمالی و جنوبی به گرمای غیر قابل تحمل افزوده می شود. بنابراین و با توجه به اینکه اصلاح نژاد سرعت رشد و تولید طیور صنعتی را افزایش داده، کنترل شرایط محیطی یکی از عوامل بسیار مهم در پرورش طیور به حساب می آید.

www.modiredam.com

استرس چیست؟

در نزد مردم عامه لغت استرس در سالن‌های پرورش طیور، برداشتی از نوعی ناراحت شدن طیور است که این برداشت درست نیست، چون ما از احساس پرنده نمی‌توانیم چیزی را درک کنیم، اما می‌توانیم احساس کنیم که فشارها و استرس‌ها همانگونه که ما را ناراحت می‌کنند، پرنده را نیز تحت تاثیر خود قرار می‌دهد، هر چند که پرنده نمی‌تواند احساس واقعی خود را برای ما بیان کند.

وقتی که طیور تحت استرس قرار می‌گیرد در بدن آنها تغییرانی رخ می‌دهد. به طور مثال فشار خون آنها تغییر پیدا می‌کند و اجزای تشکیل دهنده خون تغییر می‌کند و سطح نمک و پروتئین تغییر پیدا می‌کند. مصرف آب و دان کاهش یافته و رشد متوقف می‌گردد و یا اگر گله در حال تولید است، تولید روند نزولی پیدا می‌کند. 

زمانی که طیور تحت استرس قرار می‌گیرد نسبت به بیماری‌ها حساس و مستعد می‌شود، چون پرنده تحت استرس، هورمون‌های حقیقی کمتری ترشح می‌کند و هورمون‌های حقیقی نقش بسزایی در ایمنیت پرنده دارند.

بدن طیور همانند سایر حیوانات خونگرم برای فرآیندهای زیستی خود مانند تنفس، گردش خون و تنظیم دما مقادیر زیادی انرژی مصرف می‌کند. این انرژی نهایتا به شکل حرارت از بدن پرنده آزاد می‌شود. به عنوان مثال یک گله ۱۰۰۰۰ تایی با وزن ۲٫۲۷ کیلوگرم ۷۳ کیلو وات ساعت گرما تولید می‌کند.

www.modiredam.com

www.modiredam.com

در این محصول کاربردی به چه مواردی اشاره شده است:

1- نحوه تنظیم دمای بدن در طیور

2- منابع تولید گرما در سالن کدامند؟

3- گرمای مازاد چگونه از بدن خارج می‌شود؟

4- تنش گرمایی چیست

5- ناحیه آسایش حرارتی پرنده

6- محدوده حرارتی خنثی

7- شاخص حرارت و رطوبت

8- پاسخ‌های رفتاری پرنده

9- اثر تنش گرمایی بر مصرف آب و خوراک

10- پاسخ‎‌های فیزیولوژیک به تنش‌ گرمایی

11- آلکاز تنفسی

12- اثر تنش گرمایی بر وضعیت روده

13- اثر تنش گرمایی بر تولیدمثل

14- اثر تنش گرمایی بر سیستم ایمنی

15- اثر تنش گرمایی بر تعادل الکترولیت‌ها

16- نحوه محاسبه تعادل الکترولیتی در جیره

17- اثر تنش گرمایی بر عملکرد جوجه‌های گوشتی

18- اثر تنش گرمایی بر عملکرد مرغ‌های تخمگذار

19- اثر تنش گرمایی بر عملکرد مرغ‌های مادر

20- زیان‌های اقتصادی ناشی از تنش گرمایی چیست

21- راهکارهای علمی و کاربردی برای تعدیل اثرات تنش گرمایی کدامند؟

      1-21-  راهکارهای مدیریتی

      2-21-  راهکارهای تغذیه‌ای

برای تهیه سایر محصولات مرتبط به طیور بر روی لینک قرمز رنگ کلیک بفرمایید.

طیور

نام محصول: جزوه الکترونیکی تمام رنگی: مدیریت تنش گرمایی (استرس حرارتی) در طیور و راهکارهای مقابله با آن

گردآورنده: مجموعه مدیر دام

فرمت: پی‌دی‌اف

تعداد صفحات: 54

حجم: 7.42 مگابایت

روش دریافت: دانلود

قیمت: صد و بیست هزار تومان (دانلود به محض خرید)