مجموعه مدیر دام:‌ دارای گواهینامه‌های معتبر مرتبط با دام، طیور، آبزیان و حشرات، مشاوره و راهنمائی در طرح‌های کسب‌و‌کار

۰۹۱۹۳۷۳۳۲۱۱

مشاوره دام، طیور، آبزیان و حشرات
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

عنوان مقاله: اثر آلوئه‌ورا بر میزان از دست رفتن وزن تخم بلدرچین طی جوجه‌کشی

مهندس آشوری مشاور و کارشناس مدیر دام
مهندس آشوری مشاور و کارشناس مدیر دام
اشتراک‌گذاری این مقاله:

نویسندگان:

وحیده صباغی درمیان1، فرزاد باقرزاده کاسمانی2، زهرا کاشفی1، جعفر آشوری1، عبدالاحد رسولی1

1- دانشجویان کارشناسی ارشد، گروه علوم دامی، دانشگاه زابل

2- عضو هیات علمی، گروه علوم دامی، دانشگاه زابل

مقدمه:

یکی از مشکلات عمده جوجه‌کشی در مناطق بسیار گرم و خشک نظیر شهرستان زابل کمبود رطوبت نسبی است که منجر به تبخیر آب داخل تخم و تلفات جنین در آخر دوره جوجه‌کشی می‌شود. گیاه آلوئه‌ورا از خانواده Aloeaceae است. ژل آلوئه‌ورا حاوی 99 درصد آب با 4.5 =Ph و نوعي پلي‌ساکاريد به نام گلوکومانان است که خاصيت مرطوب کنندگي ژل به دليل وجود اين پلي ساکاريد است. کربوهيدرات اصلي موجود در ژل، استیلات مانان یا اسمانان است. خاصیت تقویت سیستم ایمنی خصوصأ فعالیت ضد میکروبی و فعالیت ضد ویروسی ژل، ناشی از وجود اسمانان است.

اهداف:

بررسی اثر غوطه‌ور سازی تخم بلدرچین در محلول ژل آلوئه‌ورا بر حفظ رطوبت داخل تخم بلدرچین و تأثیر آن بر میزان کاهش وزن طی انکوباسیون

مواد و روش‌ها:

در این مطالعه 120 عدد تخم بلدرچین با وزن تقریبی یکسان انتخاب و به 4 گروه آزمایشی با 3 تکرار و هر تکرار 10 تخم اختصاص یافتند. تیمارهای آزمایشی شامل گروه شاهد و گروه‌های غوطه‌ور شده به ترتیب در محلول 2.5، 5 و 7.5 درصد آلوئه‌ورا به مدت 15 دقیقه بودند. وزن‌کشی در روز اول و چهارده جوجه‌کشی قبل از قرار گیری تخم‌ها داخل هچر انجام شد. برای وزن‌کشی از ترازو با دقت 0.001 گرم استفاده شد.

نتایج و بحث:

نتایج حاصل از این آزمایش نشان داد که بین تیمارها از نظر آماری اختلافات معنی‌داری وجود ندارد اما گروه‌های تیمار نسبت به گروه شاهد کاهش وزن کمتری را نشان دادند. دلیل این کاهش وزن کمتر در گروه‌های غوطه‌ور شده در ژل آلوئه‌ورا احتمالا به خاطر پوششی است که ژل آلوئه‌ورا بر روی پوسته تخم به وجود می‌آورد.

کلمات کلیدی: بلدرچین، جوجه‌کشی، کاهش وزن تخم، آلوئه‌ورا

برای تهیه محصولات آموزشی و علمی مرتبط با طیور می‌توانید بر روی لینک زیر کلیک بفرمایید.

طیور (مرغ گوشتی، مرغ مادر، مرغ تخمگذار و …)