مجموعه مدیر دام:‌ دارای گواهینامه‌های معتبر مرتبط با دام، طیور، آبزیان و حشرات، مشاوره و راهنمائی در طرح‌های کسب‌و‌کار

۰۹۱۹۳۷۳۳۲۱۱

مشاوره دام، طیور، آبزیان و حشرات
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

عنوان مقاله: اثر غوطه ورسازی تخم بلدرچین در محلول آلوئه‌ورا، عسل و مخلوط آلوئه‌ورا و عسل بر میزان از دست رفتن وزن تخم از زمان خواباندن تا زمان انتقال

مهندس آشوری مشاور و کارشناس مدیر دام
مهندس آشوری مشاور و کارشناس مدیر دام
اشتراک‌گذاری این مقاله:

نویسندگان:

جعفر آشوری1، فرزاد باقر زاده کاسمانی2

1- کارشناسی ارشد، رشته پرورش و تولید طیور (پژوهشگر)

2- استادیار، تغذیه طیور (عضو هیأت علمی دانشگاه زابل)

مقدمه:

گزارش‌های فزاینده در مورد اثرات از دست رفتن رطوبت تخم بلدرچین در دوره جوجه­‌کشی صورت گرفته است. با توجه به رشد جنین در دستگاه جوجه‌کشی در طی روند رشد مقداری رطوبت از دست رفته. اثر غوطه ورسازی آلوئه­‌ورا، عسل و مخلوط آلوئه­‌ورا و عسل برای جبران کردن رطوبت مورد  برسی قرار گرفته است.

اهداف:

استفاده از محلول آلوئه­‌ورا، عسل و مخلوط آلوئه­‌ورا و عسل برای افزایش رطوبت تخم بلدرچین در دستگاه جوجه­‌کشی

مواد و روش­‌ها:

تعداد 300 تخم بلدرچین از نژاد ژاپنی به چهار گروه آزمایشی، شامل 1) گروه شاهد 2) آلوئه­‌ورا، 2.5 درصد، 5 درصد و 7.5 درصد، 3) عسل، 5 درصد، 10 درصد و 15 درصد، 4) مخلوط آلوئه­‌ورا و عسل، به صورت کاملا تصادفی در سه تکرار و هر تکرار شامل 10 عدد تخم بلدچین اختصاص یافتند.

مواد در غلظت‌­های مختلف  به صورت محلول تهیه گردیدند. تخم­‌ها را قبل از قرار دادن در محلول وزن کرده، و به مدت 15 دقیقه در دمای 55 درجه سانتیگراد غوطه‌ور کرده و بعد از بیرون آمدن خشک شده و در دستگاه قرار داده شدند. در دوره 14 جوجه‌­کشی تخم­‌ها  بیرون آورده و وزن کرده و دوباره در هچر قرار گرفتن. وزن قبل از ستر و بعد از ستر به ثبت رسیدند.

نتایج و بحث:

نتایج نشان داد که وزن قبل از ستر و بعد از ستر تفاوت معنی‌داری را نشان ندادند، ولی تیمار 2 که شامل آلوئه­‌ورا 7.5درصد بود،  کمترین وزن را از دست داده بود، و تیمار 4 که شامل آلوئه­‌ورا 5 درصد و عسل 10 درصد بودند بیشترین وزن را از دست دادند. با توجه به این آزمایش می‌­توان نتیجه گرفت که غوطه­‌ور کردن می‌تواند در شرایط گرم و خشک (مثل شهر زابل) به طور چشمگیری از کاهش وزن تخم بلدرچین جلوگیری کند و رطوبت مورد نظر را تامین کند. 

‌‌واژه­‌های کلیدی: تخم بلدرچین، وزن تخم، آلوئه­‌ورا، عسل

برای تهیه محصولات آموزشی و علمی مرتبط با طیور می‌توانید بر روی لینک زیر کلیک بفرمایید.

طیور (مرغ گوشتی، مرغ مادر، مرغ تخمگذار و …)