مجموعه مدیر دام:‌ دارای گواهینامه‌های معتبر مرتبط با دام، طیور، آبزیان و حشرات، مشاوره و راهنمائی در طرح‌های کسب‌و‌کار

۰۹۱۹۳۷۳۳۲۱۱

مشاوره دام، طیور، آبزیان و حشرات
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

عنوان مقاله: اثر غوطه‌ورسازی تخم بلدرچین در محلول آلوئه‌ورا و عسل بر میزان از دست رفتن وزن تخم از زمان خواباندن تا زمان انتقال به هچر

مهندس آشوری مشاور و کارشناس مدیر دام
مهندس آشوری مشاور و کارشناس مدیر دام
اشتراک‌گذاری این مقاله:

نویسندگان:

جعفر آشوری1، فرزاد باقرزاده‌کاسمانی2، عبدالاحد رسولی1، نادر سارانی1، میثم پورطاهری1، وحیده صباغی1

1- دانشجویان کارشناسی ارشد، گروه علوم دامی، دانشگاه زابل

2- عضو هیات علمی، گروه علوم دامی، دانشگاه زابل

مقدمه:

گزارش‌های زیادی در مورد اثرات از دست رفتن رطوبت تخم بلدرچین در دوره جوجه‌کشی وجود دارد. غوطه‌ورسازی تخم بلدرچین در محلول آلوئه‌ورا و عسل می‌تواند با ایجاد یک پوشش محافظ بر روی پوسته تخم، میزان از دست رفتن رطوبت را طی جوجه‌کشی کاهش دهد. مواد مغذی عسل و آلوئه‌ورا نیز می‌تواند طی این غوطه‌ورسازی وارد تخم شود. همچنین امکان بهره‌گرفتن از خواص ضد میکروبی عسل و آلوئه‌ورا نیز فراهم می‌گردد.

اهداف:

تعیین اثر غوطه‌ور سازی تخم بلدرچین در محلول آلوئه‌ورا و عسل بر میزان کاهش وزن تخم بلدرچین ژاپنی طی جوجه‌کشی

مواد و روش‌ها:

تعداد 120 تخم بلدرچین ژاپنی با وزن یکسان، به چهار گروه آزمایشی شامل سه تکرار و هر تکرار 10 تخم به صورت کاملا تصادفی اختصاص یافتند. تیمارها شامل: 1) گروه شاهد (بدون غوطه‌ور سازی)، 2) غوطه‌ور سازی تخم در محلول آلوئه‌ورا 2.5 درصد و عسل 5 درصد، 3) غوطه‌ور سازی تخم در محلول آلوئه‌ورا 5 درصد و عسل 10 درصد، 4) غوطه‌ور سازی تخم در محلول آلوئه‌ور 7.5 درصد و عسل 15 درصد بودند. تخم‌ها به مدت 15 دقیقه در محلول‌های آزمایشی غوطه‌ور شدند و بعد از خشک شدن در دستگاه قرار داده شدند. در روز 14 جوجه‌کشی تخم‌ها از دستگاه بیرون آورده شدند و پس از وزن‌کشی در هچر قرار گرفتند.

نتایج و بحث:

میزان کاهش وزن تخم طی دوره ستر در گروه‌های مختلف آزمایشی از نظر آماری تفاوت معنی‌داری را نشان نداد. ولی تیمار 4 که شامل آلوئه‌ورا 7.5 درصد و عسل 15 درصد بود میزان کاهش وزن کمتری را نشان داد. با توجه به این آزمایش می‌توان نتیجه گرفت که غوطه‌ور کردن آلوئه‌ورا و عسل می‌تواند از کاهش وزن تخم بلدرچین جلوگیری کند که این کاهش وزن می‌تواند به جوجه‌کشی مطلوب‌تر در شرایط آب و هوایی بسیار خشک کمک نماید.

کلمات کلیدی: بلدرچین، جوجه‌کشی، آلوئه‌ورا، عسل، کاهش وزن تخم

برای تهیه محصولات آموزشی و علمی مرتبط با طیور می‌توانید بر روی لینک زیر کلیک بفرمایید.

طیور (مرغ گوشتی، مرغ مادر، مرغ تخمگذار و …)