مجموعه مدیر دام:‌ دارای گواهینامه‌های معتبر مرتبط با دام، طیور، آبزیان و حشرات، مشاوره و راهنمائی در طرح‌های کسب‌و‌کار

۰۹۱۹۳۷۳۳۲۱۱

مشاوره دام، طیور، آبزیان و حشرات
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تغذيه و آماده کردن قوچ برای جفت‌گیری

تا قبل از جفت‌گیری، علوفه مرتع احتياجات غذائى قوچ را برطرف مى‌کند، در فصل جفت‌گیری اگر قوچ ضعيف باشد، مى‌بايست روزانه ۰.۴ الی ۰.۷ کيلوگرم دانه ذرت و يا مخلوط دانه‌هاى ديگر خورانيده شود. بره قوچ‌ها به مقدار بيشترى مواد دانه‌اى نياز دارند. در زمستان بايد روزانه ۱.۶ تا ۲.۳ کيلوگرم يونجه به بره قوچ‌ها داده شود. بره‌هاى نر سنگين بيشتر از اين نياز دارند. ولى بايد دقت کرد که در موقع جفت‌گیری قوچ زياد چاق نباشد.

محصول مرتبط: تشخیص آبستنی و برنامه ۳ زایش در ۲ سال

فصل جفت‌گیری قوچ‌ها

با شروع فصل جفت‌گیری بايد قوچ‌ها را از نظر سلامت عمومى و وضعيت پاها بررسى کرد. در هواى گرم پیشنهاد می‌­کنیم اگر قوچ در مزرعه است، مزرعه داراى سايبان باشد. قبل از رها کردن قوچ در گله، با ماده رنگى شکم و درست جلو آلت تناسلى قوچ را رنگ کنيد، اين عمل سبب مى‌‌شود که زمان جفت‌گیری ميش را تشخيص داده و کارهاى مديريتى گله را بهتر و به‌ آسانی انجام دهيد.

اگر در گله از يک قوچ استفاده مى‌کنيد، پیشنهاد می‌­کنیم براى کنترل قدرت بارورى قوچ رنگ به‌ کار برده را هر ماه عوض کنيد و اگر بيش از يک قوچ استفاده مى‌کنيد، براى قوچ‌ها از رنگ‌هاى مختلفى استفاده کنيد و هر روز ماده رنگى قوچ را امتحان کنيد و در صورت لزوم تجديد نمایید.

جفت‌گیری و تولید مثل گوسفند

آماده کردن قوچ برای جفت‌گیری

قوچ‌هاى جوان ممکن است براى مدتى فعاليت جنسى خوبى نداشته باشند، براى تشويق اين نوع قوچ‌ها مى‌توان قوچ‌ها را با ميش پيرى که فحل شده است در يک محل نگه داشت.

ميش به‌خوبى مى‌ايستد و قوچ جوان به‌راحتى با آن جفت‌گیری مى‌کند. رها کردن قوچ محرک در گله سبب مى‌شود که ميش‌ها به فحل شدن تشويق شده و در نتيجه وقتی‌که قوچ در گله رها مى‌شود مى‌تواند با تعداد زيادى ميش در مدت‌زمان کوتاهى جفت‌گیری کند.

محصول مرتبط: راهنمای پرواربندی عملی بره و بزغاله

با توجه به اينکه چندقلوزایی يک صفت توارثى است؛ بنابراين، قوچ مى‌تواند چندقلوزایی گله را تحت تأثير قرار دهد. بدین‌جهت در موقع انتخاب قوچ اين صفت را بايد در نظر گرفت. قبل از فصل جفت‌گیری قوچ‌ها بايد از نظر غير بارور بودن آزمايش شوند، براى گرفتن نتيجه خوب از جفت‌گیری ۸-۶ هفته قبل از جفت‌گیری قوچ‌ها را پشم‌چينى کنيد.

گردآورنده: تیم تحقیق و توسعه مجموعه مدیر دام

برای تهیه محصولات مرتبط به بره پرواری بر روی لینک قرمز رنگ کلیک بفرمایید.

بره و گوسفند